تاريخچه خور چاه حســـــن
 
** بندرعباس / روستاي شهــــــــــرو **
السلام ای خاک پاک روستا------ ای غریب دردمندِ بینوا------مانده ای در پای کوهی چون کویر------ ترسم از خواری شوی مجروح و پیر
 
 

تصاوير زيباسازی وبلاگ ، عروسك ياهو ، متحرك             www.bahar22.com

در سرزميني كه مردم آن تاريخ مي خوانند خردسالانشان همانند سالخوردانتشان مي انديشند و درسرزميني كه مردمش تاريخ نمي خوانند سالخوردگانشان همانند خرسالانند.«ارنست رنان»

بر مي گرديم به يك قرن پيش در آن زمان پشت چاه احمد خوشنمك چاهي بوده در وسط خوربنام چاه ساروجي كه بجاي مصالح از قبيل : سيمان و شن از گل و كود حيواني در ساخت آن استفاده شده بود.

و در جايي كه خانه ي عبدالله نورالديني واقع شده حدوداً 50 نخل وجود داشت كه بنام گِل كَني چاه حسن جا افتاده بود كه حدود 50 سال پيش نيز اثراتي از ريشه ها و ساثه هاي نيمه شكسته 10 نخل از آن نخل ها در جنوب چاه كنوني حاج احمد خوشنمك به چشم مي خورد و قابل توجه اينكه آب مصرفي دو باغ بزرگ شهرو نيز از همين خور تامين مي شد.

يكي بَنَكو و ديگري بَن كُهنُو(باغ قديمي) كه نخل هاي آنها تا همكنون نيز سر به آسمان كشانيده و سخت و استوار ريشه بر زمين گسترانيده اند و چشم هر بيننده اي را به سوي خود جلوه مي دهند.

و حال مي پردازيم به مسير عبور آب خور چاه حسن كه چگونه به باغ ها منتهي مي شد در آب رساني به اين دو باغ بزرگ مسيري كه به مسيله بُوي معروف بود نقش مهم واساسي به عهده داشت كه مبداءِ مسيله يبوي از چاه احمد خوشنمك شروع و به طرف شمال مي رفت، از گوشه ريغ محمد احمد مي گذشت و بعد از كنار باغ و چاه عبدالحميد صيديان مغرب مرغداري خارا گذر مي كرد تا كه به باغ بن كهنو وارد مي شد آبهاي خور از كنار درختان خرماي سر به فلك كشيده و درختان ديگر كه بدليل وسعت درختان نخل زياد به چشم نمي خورد مي گذشت و بعد از سيراب كردن درختان از گوشه هاي ديگر باغ كه براي خروج آب اضافي باغ طراحي شده بود خارج مي شد و راه را به سوي باغ بعدي كه بنكو نام داشت طي مي كرد. تا كه بعد از بن كهنو خارج مي شد وارد بنكو شده و با آب زلال خود ريشه هاي درختان اين باغ الالخصوص نخل ها را سير آب مي كرد و جاني تازه به آنان مي داد و پس از آن ها آبهاي خور به گودي عظيمي كه كندال نام داشت سرازير مي شد و سپس بعد ازپر شدن كندال(جهت پر شدن سفره هاي زير زميني) به سوي رودخانه اي كه از نزديكي شهر مي گذرد بنام رودخانه كُل وارد مي شد .

و بعد از گذشت ساليان به علت خوشكسالي اشخاصي بنام هاي حاج حسين و عبدالله محمد سليمان در محلي از بهجل بُوي كه قبلا توضيح داده شده سدي بنا كردند و آب را از سوي كندال بسته، بسوي سد نو بنا شده كه به «چيميزي» معروف بود هدايت كردند.

اما نام خور را چرا چاه حسن ناميدند ؟

به اين خاطر كه آن چاه ساروجي و نخل هاي اطراف آن كه در ابتدا به توضيح آن پرداخته بوديم به شخصي بنام حسن تعلق داشت. نا گفته نماند، هم اكنون هيچ اثري از مسير قبلي چاه حسن وجود ندارد و بهجل بُوي يا مسله بوي به كلي مخدوم شده است.


 

 

 



نظرات شما عزیزان:

Mt
ساعت12:59---16 اسفند 1391
كتاب كسب درآمد در 7 روز از اينترنت

در

tabligh02.Lxb.Ir


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 24 تير 1390برچسب:, :: 1:6 :: توسط : شرجي

درباره وبلاگ
این وبلاگ برای معرفی روستای شهرو واقع در شهرستان بندرعباس ونمایش پیشینه تاریخی ان و ظرفیتهای کنونی رشدروستا ایجاد شده است سعی کرده ایم هر آنچه را که اين روستا دارد اینجا گردآوری کنیم .این کار نیاز به زمان بسیاروهمت همگی شما دارد بنابراین اگردر هرزمینه ای مطلبی ویا مقاله ای مرتبط با روستای شهرو داریدمی توانیدان را در اختیار ما بگذارید تا بانام خودتان در سایت قرار دهیم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ** بندرعباس / روستاي شهــــــــــر� � ** و آدرس shahroo.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 15
بازدید کل : 3855
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1